Summa sidvisningar

torsdag 8 mars 2012

Lagom är bäst..

...säger vi ofta. I själva verket så tycks svenskarna hata ordet lagom. Kanske för att man förknippar det med Jantelagens : "Du ska inte tro att du är nåt" dvs stick inte ut - var lagom.

Jag tycker lagom är ypperligt ord. För mig handlar lagom om balans. Att hitta en jämvikt i allt i livet. Vi lever i ett extremt utåtriktat samhälle där vi ska vara uppkopplade, uppdaterade och allmänt på som personligheter för att anses som lyckade. Försäljningen av antidepressiva mediciner visar ju nåt helt annat - det är nåt allvarligt fel i vårt sätt att leva. En stor del av befolkningen orkar inte hänga med i råttracet. Många av dom är unga. Mycket unga. Det är så sorgligt.

 För mig har qigong blivit en del av min rehabilitering. Kinesernas tänk om att allt i hela universum handlar om yin och yang tilltalar mig mycket. Att få sinnet och kroppen i balans är  a och o. Inget man gör ska göras till överdrift..Allt ska vara - lagom. Man märker ganska snabbt hur obalanserad man är. Bara att koncentrera sig på rörelserna när man gör qigong är ett hästjobb. Sinnet är - som kineserna säger - som en apa som klättrar hit och dit. En apa som är jäkligt svårfångad märkte jag ganska snabbt.

Men det går bättre och bättre. Jag mår bättre och bättre.  Qigong är ingen "quick fix". Den tar tid och kräver tålamod. Precis vad jag behöver.

"In stillness be like the pine.
 In movement be like clouds and water"

                                 - Oigong proverb





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar