Summa sidvisningar

tisdag 2 april 2013

Snart dags...

Nu är det betsämt ett datum för operationen - 30 april- av alla dagar (!!). Trodde de flesta läkare gick hem tidigt på Valborgsmässoafton men inte på Sophiahemmet i alla fall. Måste erkänna att jag är nervösare än jag någonsin varit inför en operation - och jag har ju gjort ett antal. Kontrollfreaken i mig tycker dock att det är bra att få vara med och styra lite grand igen. Vi åker ner dagen innan med tåg och bor alldeles i närheten av Sophiahemmet. Jag övernattar en natt där och sedan är det tåget hem på första maj (Enda tåg jag får vara med i den dagen - haha). Folk undrar över varför vi åker tåg men det går faktiskt fortare bara man väl tråcklat sig in på det med rullstol och allt.

Så nu är det full fart med provtagningar och andra förberedelser. En månad går fort och jag vill att det ska gå så smidigt som möjligt. Sex veckor på kryckor med två återbesök. Bökigt men det får gå. Nu är det bara att fokusera på att det ska läka bra.

Talade förresten i telefonen med den förste läkaren på ortopedmottagningen i Sundsvall. Han som avfärdade mig första gången efter att inte ha sett något på röntgen. Jag hade skickat alla papper från Sophiahemmet och bett om en telefontid med honom. Av den enda anledningen att jag behövde hans medgivande för att få landstinget att betala min operation.

Han medgav att läkaren på Sophiahemmet var duktigare och att han själv inte kunde utföra den här operationen men trodde inte att klinikchefen på Sundsvalls sjukhus skulle godkänna och bevilja betalningen. Han skulle göra ett försök genom att skicka mina papper till honom men trodde inte att det skulle hjälpa.

Kontentan i så fall är att patienter som man inte kan diagnostisera själv får försöka hitta en diagnos  och läkare privat via nätet. Patienten får sedan bekosta hela rubbet själv.

Är det så det ska vara? Är det ok? Det betyder att folk som inte har möjlighet att låna pengar får bli sjukpensionärer eller hur har man tänkt sig ....? Det är i alla fall inte ett sånt samhälle jag vill ha. Kanske borde bli politiker?

Så nu är det att vänta och se om jag får något svar från klinkchefen innan 30:e april. Det kan ju hända att det blir ett positivt besked från honom men hursomhelst så blir operationen av och det känns ändå skönt att ha tagit det beslutet. Sen får det bli som det blir med det andra. Det är begynnande vår och även om den blir på kryckor så är det - UNDERBART!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar